Fick ett tips av Janne.
Normalt så lyssnar jag av princip inte på sådant här, men i detta fall kan jag tänka mig att göra ett undantag.
Välkommen till fam. Jaksch
Fick ett tips av Janne.
Normalt så lyssnar jag av princip inte på sådant här, men i detta fall kan jag tänka mig att göra ett undantag.
I helgen var jag uppe hos Janne och hjälpte honom att byta ECU i TF’en.
Vi började med att montera tillbaka elsystemet på motorn och sedan blev det montering av motorn i bilen då Janne hade haft den ute för en hel del modifieringar.
Vi hissade upp bilen och baxade in motorn med en pallyft underifrån.
Sedan dags för boxen som jag hade förberett på fredagen.
Nya boxen och alla kontaktstift till den.
Första sladden på plats, (bara 39 kvar…).
Boxen var förprogramerad för MGF och den kom med en inkopplingsbeskrivning som var sisådär. I princip flytta sladden från stift si till nya kontaktens stift så. Och så stod det vilken färg kabeln skulle ha, vilket inte stämde helt och hållet. Sedan så var det en hel del jordtampar som skulle till ett och samma stift så det blev några yttre skarvar för att lösa det. Totalt ca. 40 sladdar som flyttades och ca. 10 som ”blev över”.
Boxen monterade vi inne i skuffen.
Och så jag vid datorn. Det var väldigt nervöst innan start, dels på grund av det inte helt självklara kopplingsschemat och sedan hade ju hela motorn varit isär. Det hela påbörjades med en del testprocedurer då man inte hade kopplat in tändspolarna och insprutningen. Dels så fick man kalibrera gaslägets min /max-läge. Sedan kolla att vi fick in de givare som gick att kolla.
Till boxen följer det med programvara så att man kan koppla upp sig mot boxen antingen via seriekabel eller USBkabel.
(Tyvärr tog jag ingen bild när datorn var uppkopplad men i princip så ser det ut så här, tusentals inställningar)
Sedan körde vi runt motorn på bara startmotor och det lät bra.
Så dit med tändkablar och insprutningskablar.
Och tjoho den startade vid första försöket!!!!!!!!!!!!!
Och efter en liten stund så gick den riktigt jämt och bra och svarade fint på gaspådrag.
Janne är sååå nöjd.
Och jag kunde åka hem med gott samvete.
Nu ska den snarast upp på en rullande landsväg för mappning av boxen.