Trippmätaren

Förra helgen monterade jag ut hastighetsmätaren ur Magnetten för att ta reda på varför inte trippmätaren fungerade. Normalt så gör man detta genom att ta bort ratten, men eftersom blinkersen sitter i mitten på ratten är det inte så enkelt att ta bort ratten. Så istället blev det till att hänga upp och ner i knävecken som en fällkniv under instrumentbrädan. Missade att fotografera så mycket då jag hade fullt upp med ficklampa och skruvmejslar.

Men här är i alla fall hastighetsmätaren öppnad.

Felet var att axeln som driver trippmätaren dels hade lite ytrost och dels hade fettet stelnat så den inte gick runt. Detta ledde till att plastdrevet hade ”gnagts” sönder.

Bror fick hjälpa mig att fräsa ett nytt drev i plast

Efter ihopmontering fick jag användning för min mikroprocessorbaserade hastighetsmätarrigg.  Den styr en motor som kör en kilometer i olika hastigheter så man kan dels testa trippmätaren och dels kalibrera hastighetsmätaren.