Klocka del 2

I dag gav jag mig på den elektromekaniska klockan till Magnetten.

Hade gjort en del felsökning och försök tidigare och kommit fram till att det var tre fel på den.

  • Dels det vanliga felet med brända kontakter
  • Avbrott i spolen
  • Krypström förbi spolen, vilket först lurade mig till att tro att spolen var ok.

Första jobbet var att plocka isär urverket och ta loss spolen, då som först kunde jag konstatera att det var avbrott i den och det var därför oron aldrig rörde på sig när jag provade att lägga på spänning på spolen. Krypströmmen låg på nästan samma antal mA som spolen skulle dra så det var det som lurade mig.

Här är spolen redan omlindad med ny tråd, jag lånade Ingmaries spolmaskin (till vävningen) och lindade på några tusen varv med ny tråd från ett slaktat relä. Efter att lindat på för mycket tråd så kunde jag ohm-mäta och linda av tråd tills jag kom till ca 850 ohm.

Nästa steg är att plocka bort oron, utan att förstöra fjädern.

Sedan så ska den mekaniska brytaren tas bort och ersättas med ett kretskort som innehåller en optisk avläsning av orons läge. Kretskortet beställde jag från Clocks 4 Classics

På undersidan av oron klistrar man fast en indikator till den optiska avkännaren. Det hela fungera ungefär på samma vis som elektroniska brytarspetsar.

Oron monterad igen

Urverket tillbaka i höljet och provkört, fungerar perfekt och tickar med det karekeristiska  Smith/Jaeger-ljudet.

Monterad i bilen, ska bara få tag på en liten grön LED-lampa för att få till en bättre panelbelysning i den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *