Renovering av dörrar del 1

I dag är det dags för dörrarna. Skinnen har en del skador och sprickor så jag har köpt nya skinn.

Så här ser de gamla dörrarna ut, ingen direkt rost så stommarna är helt ok.


Klassiska sprickor.


Slipade av ytterkanten på dörrskinnen så att man kan lossa med en kniv.


Kapa i uppkant, OBS se till att kapa på rätt sida. Resterna får man sedan slipa bort.


Så, nu är det gamla skinnet loss.
Få se nu hur säger man, ”Man ska inte sälja skinnet innan MG’n är skrotad”.


Provpassning av det nya skinnet, men som alltid så kommer det att krävas en del passning.

Nu är det dags för nästa dörr och sedan ska stommarna primas.

Renovering framaxel del 3

Bussningarna var rätt slita i styrspindeln så de behövdes bytas.


Bussningen i styrtappen har vi redan bytt nu är det dags för den nedre bussningen i spindeln.


För detta behövs den nyinköpta pressen.


Bussningen blev brotschad till rätt storlek.


Ny o-ring i botten.


Ny tätning på ovansidan.


Dammskydden målade och klara för montering.


Dammskydden på plats.


Smörjnipplarna rengjorda och återmonterade.


Glidlager och mellanbrickor på platts, här gäller att välja rätt tjocklek på brickorna så att man får lagom spel. Som tur var så har jag ju plockat isär ett antal spindrar så jag hade lite olika brickor att prova med.


Målad.


Ny axel.


Nya dammtätningar.


Dammtätningar monterade.


Fjäder på plats.


Styrspindel fastsatt i botten.


Fastsatt uppe (detta är lite trixit men om man lossar bulten som håller samman dämparens armar och trycker isär dessa med en skruvmejsel så går det).


Bromssköld på plats.

 

Renovering bakaxel del 2

I dag blev bakaxeln ihopmonterad.


Bromstrummorna blev målade.


Hylsa för demontering av den åttakantiga mutter blev inköpt. Inte den bästa sorten men den fungerar.


Muttrarna sitter så in i helv.. (de ska dras med ca 19Kg). De är gängade på olika vis på respektive sida.

På höger sida (RH) är de högergängade, tvärt emot spinnern som är vänstergängad på höger sida.

På vänster sida (LH) är den vänstergängad.


Knacka upp låsbrickan.


Avdragare behövs för att få loss lagerhuset.


Här har jag pressat ur det gamla lagret och bytt packbox.
Det nya lagret ligger överst i bild.


Lagerhusen målade och nya lager i pressade.


Momentnyckel behövs för att dra 19Kg.
Dock så verkar inte min momentnycke gå att använda för vänstergängat så den sidan fick jag dra SIIH (Så in i helvete), vilket antagligen inte var bra för mitt diskbråck som började göra ont igen.


Hylsan var som sagt inte av den bästa kvalitet och efter att jag använt den för att lossa muttrarna så fick jag såga bort yttersta biten för att få bättre grepp.


Lagerhuset infettat och fastdraget på plats. Låsbricka tillstukad.


Ny o-ring på drivaxeln.


Ny packning och silikon.


Handbroms arm på plats.


Bromsbackar och fjädrar på plats. Den undre fjäder ser olika ut på höger respektive vänster sida (detta är höger sida).


Hanbromswire på plats.


Bromstrumma på plats.


Hjul på!