Jäkla Dagmar!

När jag vaknade i morse så var det strömlöst och det första jag fick göra var att kapa ett träd som låg tvärs över vägen.

Var strömlöst hela dagen så det var ju inte så lätta att jobba med bilen, fick bli pannlampa.


Fick i alla fall dit bakre kofångaren.

Och så tillverkade jag ett par distansbitar till fönsterbågen.

(Tur att det finns handriva verktyg).

Vindruta

I dag (ja, jag vet att det är julafton men vi har redan öppnat paketen och skinkan står på spisen så något måste man ju göra under tiden).


Ny ruta, putsade delar, nya gummilister och lite nya skruv.
Märk ut mitten på rutan.


Först ska nedre gummilisten skjutas på plats, med mycket diskmedel så går det skapligt.


Skjut dit den nästan hela vägen men lämna så att man kommer åt de nedre skruvarna.


Låt andra kanten sticka ut så länge.


Dit med rutlisten, provade ett par olika metoder men denna blev bäst.
Vi fixerade listen med lite eltejp, som jag hade tejpat över en bit på mitten (så att det senare blev lätt att dra loss tejpen).


Efter att vi fått dit övre och undre listen och fixerat den med lite gaffatejp så knackade jag dit ena gaveln. Alla lister måste smörjas med diskmedel och vatten.

Tre olika typer av skruv används, nertill extra korta, upptil lite längre vid gaveln och de övriga upptill mellanlånga. Om de är för långa så tar de i rutan och så har man pajjat den.


Med ett par spännband gick det enkelt att dra ihop ramen, sedan så låste jag den med mittpelaren.


Så där, ena sidan klar. Med mittpelaren på plats behövs inte spännbanden längre.


Nu får man skjuta tillbaka den nedre gummilisten och kapa den i rätt längd (tänk på att den kanske är uttöjd och kan krympa så kapa inte för kort)..
Sedan får man skjuta i hop den lite så att man kommer åt de andra nedre skruvarna (på andra sidan). Satt även ett spännband på andra ledden för att dra ihop gavlarna.


Så där, då är bägge sidorna klara (man får lirka rätt mycket för att få dit alla skruvar men det går. Och nu kan man dra tillbaka den nedre gummilisten och kanske finkapa om det behövs( jag väntar nog med det tills i morgon så att listen får sätta sig lite först).
Eltejpen gick hyggligt lätt att lirka bort , speciellt om man använde lite diskmedel först.

Grön Jul

Här hemma är det en ”viss” skillnad från förra julen.


Ute har Clematisen ännu inte givit upp.


Inne är granen klädd.

 
Var uppe på vinden för att hämta ner julprylarna, men någon, eller några har tjuvöppnat paket innan julafton, och även smaskat i sig den goda frigoliten som var i paketen.


Och även jag har tjuvöppnat mitt paket från England som kom i dag.
Helgen är räddad.

Ha en fridfull Jul.

 

Jultips

Här kommer lite jultips på bra DVD-filmer.

Mark Evans har gjort ett antal bra serier som har gått på Discovery, bl.a. denna om en MGB renovering.
Se: http://www.markevans.co.uk/acatalog/Is_Born_DVDs.html

Filmerna om MG’n, E-Typen och Cobran är mina favoriter.

En annan film som också är intressant är:

Som bl.a. kan beställas från:

http://www.rimmerbros.co.uk/Item–i-RP1113

 

 

Lite diverse

Kom på att jag hade glömt att montera en panel bakom luftintaget så det blev till att såga ut en ny i massinit och klä den.

Passade även på att sätta fast elen bakom instrumentpanelen.

Sedan blev jag sugen på att montera något som blänker så jag putsade upp den gamla bakre kofångaren.

Kromet är långt i från perfekt men jag tror ändå att jag ska använda den. Tycker det ser rätt bra ut med lite patina, bilen är ju ändå 47 år gammal.

Funderingar på kabel och rördragning

Har letat efter bra bilder på hur kablar och rör är dragna men det är inte lätt att hitta originalbilder på vänsterstyrda bilar.

Mina funderingar:

  • Vad ska sitta monterat vid Nr.1? Här satt bara ett par skruvar från insidan.
  • Vad ska sitta vid Nr.2? (Min gissning Sopparöret.)
  • Vad ska sitta vid Nr.3? (min gissning kablar till O.D).
  • Enligt linje Nr.4 tänkta jag dra fram sopparöret och fästa vid Nr.2 (om jag inte komer på något annat).
  • Enligt linje Nr. 5 tänkte jag dra ftam El, Batteri och bromsrör och fästa el och batteri vid Nr.7 (som sitter lite utanför bild).
  • Vad ska in vid Nr.6? (jag antar at choken gick ut här på högerstyrda bilar).
  • Vad ska in vid Nr.8? (jag antar att hastighetsmätarvajern på högerstyrda bilar kommer in här).

Någon som har några bra förslag eller bilder? Maila (tomas@jaksch.net) eller kommentera här.

I princip borde alla vänsterstyrda bilar t.o.m 1967 vara lika dana sedan kom ju den bredare kardantunneln.

Bagagelucka

I dag provpassade jag bagageluckan och åter igen så är bilen lite sned.


Fick även här lägga in en bunt mellanläggsbrickor för att få upp luckan i nivå med karossen.


Nu ligger den nog helt ok.


Så nu återstår spackling och målning av luckan, vilket får bli tillsammans med dörrarna lite längre fram i tiden

Renovering av dörrar del 4

Nu har jag fått de nya låskistorna och även klipp till några shims för att sätta bakom låsblecket.


Högersidan på plats och den passar rätt bra, även låset fungerar nu.


Nu är även vänster dörr på plats. Fick slipa upp hålen för gångjärnen för att kunna få dörren lite längre bak. Vid tidigare renovering så har man missat att få dörrhålet rätt, det är lite för stort så för att få låset att ta så var jag tvungen att sätta rätt mycket shims bakom låsblecket, men nu fungerar låset.


Dock så gapar dörrhålet lite mer upptill, så här får jag fuska till det hela genom att förlänga dörrens kant upptill, suck…


Även låsblecket fick flyttas ut en hel del med hjälp av ett par mellanläggsbrickor.
Men nu fungerar låset hel perfekt.


Även framkanten är lite ojämn men i det stora hela så är det inte så tokigt. Det får bli lite fix här med, men nu får det djävlas över ett tag så tar jag något annat roligare så länge.