Div. montering

Har fått lite delar så det har blivit montering av diverse saker.


Dörrarna som är ett hopplock av delar från antagligen två olika dörrar och en del nya prylar är en utmaning att få ihop. Jag har provmonterat ventilationsrutorna och nästan fått vindrutan i rätt vinkel, ska pilla lite till med detta.


Har även satt dit armstödet på insidan med dess krombitar för att se hur det passar.


Upptäckte att handtagen är av fel sort, det finns en tidig variant av dessa som användes mellan 1965B och 1967 som ska trycka lite längre ut mot dörrkanten, får se om jag kan göra någon form av adapter.


Har monterat elen till overdriven, röret till oljetrycksmätaren och de sista fästena till bromsrören.

När jag kopplade ihop elen så blev jag fundersam på vilken av de vita sladdarna till kupéfläkten som var plus, så jag tog loss fläkten och provkörd. Det visade sig att det inte spelar någon roll på dessa tidiga fläktar, den går åt rätt håll oavsett hur man kopplar sladdarna.

En annan sak som jag upptäckte efter att ha beställt en massa skruv i olika omgångar är att de små skruvar som är 3/16″ UNF för att bl.a. hålla fast en del av elprylarna, fläckten och kåpan över broms/kopplingen är att man lika gärna kan använda M5 skruv.

Div. montering av el

I dag blev det en del montering av el.


Baklyset blev ordentligt jordat och provat.
Även skyltbelysningen är nu på plats.


Startreläet blev putsat och provkört så det är ok.
Fästet till oljetrycksadaptern är på plats.


Reläet och vakuumsensorn är på plats, tyvärr så beställde jag fel kablage (plastat i stället för garn) så det får vänta tills jag har bestämt mig om jag ska byta till rätt.
Även backspegeln blev målad i guld och är på plats.


Lycktorna gick att rädda, ska bara byta glödlampor och beställa anslutningskablar.

Putsa delar

I dag gick jag igenom alla lådor och putsade upp det som borde gå att återanvända.


Plockade isär ventilationsrutorna helt och putsade upp dem, de är helt ok.


Återmonterade!
T.o.m. gummilisten var ok, där emot så får det bli ny filtlist och nytt gummihörn.


Delarna till dörren var också ok, så när som på fönstervevarna som får bli nya.

Upptäckte sedan att de yttre dörrhandtagen inte passar. Det är skillnad på de tidiga mellan 65-67 och efter 68.
Mina är de nyare, skit också!

De nya prickar inte det gamla låset, skulle kanske gå att göra någon adapter, annars så får det bli nya handtag.

Bälten

Tog några fotografier över hur bältena är placerade på dels Min GT-71’a och GT-77’a

GT-77’a

GT-71’a


För att hålla bältet på plats när det inte används så har jag monterat en liten svart träkloss som hållare. Detta fungerar bara om bältena sitter monterade upptill på hjulhuset.

Rör och kabeldragning under bilen.

I dag blev jag nästan klar med rör och kabeldragningen under bilen.
Har lite kvar bak vid pump och tank.


Ett väldigt tidsödande arbete (om man vill få det snyggt).
Gjorde en mall av ståltråd och sedan bockade jag rören efter mallen , bara för att konstatera att det ändå inte blev helt rätt. Så på med gasolen för att glödga upp röret och bocka om på nytt. Efter ett par försök så blev det rätt bra.

Nu återstår ”bara” rören från huvudcylindrarna.

(Och Janne, jag vet att jag inte har använt originalklämmor).