Instrumentbräda

I dag demonterade jag instrumentbrädan som ska lagas och sedan målas.


Ventilationsreglagen.


För att ta bort alla rattar och knappar så måste man trycka in ett litet fjäderbelastat stift med t.ex. en spik.
I bland så har detta dock rostat fast och då får mat trycka lite extra med t.ex. en tång.
Sedan är det bara att dra loss ratten medans man i början håller in stiftet.

Lite bilder på hur elen var inkopplad:


Hastigehtsmätaren


Varvräknaren


Kartlampan

En sak som ofta missas eller blir övermålade är ”prickarna” till värmereglagen.


Framsidan


Baksidan


Den slaktade instrumentbrädan.

Nu ska de fula fyrkantiga hålen svetsas igen och ersättas med runda hål.

Bromsar del 2

I dag blev det montering och målning av bromsoken.


De olika delarna och ett verktyg för att pressa in kolv och dammtätningen.


Den släta tätningen ska sitta innerst.


Dammtätningen (den med två läppar) ska sitta ytterst fasthållen med plåtringen.


Med hjälp av monteringsverktyget så pressas kolven och plåtringen på plats. Dock så hamnar plåtringen alltid snett så man får hjälpa den på plats med att försiktigt knacka in kanten med en kniv.


Kolvarna har en liten avfasning (på utsidan mot klossarna), denna avfasning ska peka in mot hjulnavet.


Så nu är bägge halvorna klara och den lilla tätningen mellan halvorna är på plats.


Monterat och draget (med locktight) .


Hittade ännu en originalreservdel (från 1977), nya bromsbackar. Det är väl antagligen helt ´”livsfarliga” asbest-backar.


De måste i allafall provas!
Måste ju tänka på miljön, det måste vara bättre att använda dessa än att beställa nytillverkade och få dem fraktade hit.


Monterat och klart.

Bromsar del 1

Dags att renovera bromsok, jag har några uppsättningar så jag fick välja ut de som verkade fungera bäst.

Provkörde dem med tryckluft på bänken för att se så att alla kolvar fungerade.


Har plocka ner den helt och ska byta alla gummidetaljer då jag ska använde DOT5 (Silikon).


Kolvarna ser bra ut, ska bara komma ihåg hur de ska vara vrida när det blir dags för montering.

Bensinpump

I dag var jag uppe i verkstaden och demonterade bensinpumpen från min reservdelsbil.
Den fungerade bra sist jag provkörde bilen och den ser rätt bra ut.

Provkörde den på bänken och det låter som om den fungerar bra fortfarande.

Gjorde i stort sätt bara rent den utanpå och målade den, ska byta ena banjokopplingen mot rätt sort men behöver nya packningar till dessa.

Dörrlås och paneler.

I dag monterade jag dörrhandtaget och dörrpanelen.

MGB 1965B-1967 har ju ett annat lås än de senare och därmed även ett annat dörrhandtag. Tyvärr så fick jag med de nyare handtagen.

Som tur var så råkade det sitta ett ”för gammalt” handtag på min reservdelsbil.


Den gammla modellen till vänster.


Den gamla modellen till höger.

Det är bara knappen som skiljer och då de nya handagen var bättre i kromet så skiftade jag över knappen till ett nyare handtag.

Skillnaden är att ”tungan” (som knappen trycker på) inte sticker fram lika myket på de gamla låsen, därför behövs det extra tryck-stiftet.


Så nu är allt på utsidan på plats (ev. så får det bli en backspegen som kläms fast i ventilationsrutan).


Även innsidan blev klar.
Ett litet problem är att de dörrlisterna jag monterade har ett rätt hårt gummi och det krävs en del kraft för att stänga dörren nu när panelen tar upp några extra millimeter.


För att pricka rätt när jag skulle borra alla hålen i panelen så gjorde jag ett litet ”verktyg”. Jag vek i hop en plåtremsa som jag borrade ett hål i och på en sidan satt jag in en liten skruv.

Nu var det bara att trä verktyget över panelkanten, låta skruven ”hitta” det gamla hålet och sedan använda det andra hålet som en mall när jag borrade hål i panelen.