Div. jobb

Blev lite småjobb i dag.

Började med att grundmåla instrumentbrädan med en 2K-primer.


Det var ju nästan sommarvärme så det gick att prima utomhus.

Sedan blev det lite fix med högtalarkonsolen. Missade (eller var för snål) att beställa nätet till högtalaren. Så jag letade på stan och hittade ett armeringsnät i aluminium för spackling.


Sprayade nätet med guldfärg.

Sänkning av bakfjädring

I dag kom jag hem skapligt från jobbet så jag passade på att sänka bakvagnen på GT’n.

Efter att jag för ca 2 år sedan bytte till nya paraboliska bakfjädrar blev bilen lite för hög i bak. Jag tänkte väl att den kanske skulle sätta sig efter ett tag, men det gjorde den inte.


De paraboliska fjädrarna har ju bara två blad och en bunt utfyllnadsbrickor som kan flyttas från ena sidan till den andra.


Jag låste bladen med ett par tvingar medans jag skruvade isär mittbulten.


Över med alla brickor till ovansidan så sänker man bilen ca. 2 cm.


Klart!

Ytterligare ett jobb som jag har tänkt göra i snart 2 år men som bara tog 1 timme.

Byte stötdämpare

I dag så gjorde jag äntligen slag i saken och byte mina läckande främre dämpare på GT’n.


Uptäckte redan i höstas att de läckte men har ju bara jobbat med roadstern.


Har som sagt dragit mig för att göra detta under flera månader, men när man väl kom igång så tog det bara 10 minuter per sida.

Underbart när allt gick att lossa och ingen rost.

Passade sedan på att göra en ordentlig rundsmörjning av framvagnen.

Instrumentbrädan

I dag gjorde jag slag i saken och pressade dit nersänkningarna i instrumentbrädan.


Färdigsvetsat och renslipat på bägge sidor.


Gjorde en form med urborrade nersänkningar på baksidan och en annan mall på ovansidan med styrhål för presshylsan.
Drog sedan i hop bägge bitarna så att plåten inte kan glida.


Första hålet pressat.


Färdiga resultatet, ska spackla lite och slipa.

Div

I dag blev det lite diverse igen (som vanligt).

Gick igenom alla lådor och hittade den gamla kabeln till hel/halvljus-omkopplaren.


Kabeln ingår inte i kabelhärvan som jag köpte, men den gamla var i fint skick.


Omkopplaren blev en från Biltema (hoppas ingen märker det).

Sedna blev säkerhetsbältena monterade.


Bältena är från MGOC och sitter med nya fästen (samma som tydligen infördes efter 1974) som sitter lite högre upp på hjulhuset.

Provpassade även högtarakonsolen (en replika från 1992) som var lite sned men jag tror att den går att få dit.

Sist men inte minst så hittade jag dessa i en av lådorna.


En ask gamla originaltorkare, i skick som nya!

Mer mattor och batteribrytare

I dag monterade jag en batteribrytare och lite mer mattor.


Satt brytaren bakom min stol så inte någon handväska trasslar in sig i den.
Under brytaren så blir det ett 12V uttag, tänkte koppla det direkt till batteriet så kan jag använda det för att mata in laddström.


Bryter jorden till batteriet.


Nu är alla mattor på plats där bak.

Mattor

Har varit förkyld och så där manligt ynklig, så det har inte blivit så mycket gjort med bilen. Men i går blev jag lite bättre och var tvungen att trösta mig med att sätta dit lite fina bitar på bilen.

Det blev till att limma mattor. Limmet fungerar föresten riktigt bra som ersättare för nässpray.


Bytte även till nya lister från MGOC, de var mjukare och gjorde det lite lättare att stänga dörren. Dessutom så bankade jag in plåtläppen som listen sitter på, så att den lutade aningens inåt och gav ytterligare någon extra mm till listen så nu får jag vara nöjd.


Ser riktigt fint ut, jag är sååå nöjd.


Använde detta lim från Jula. Fungerar kanon.