Status

Går lite långsammare nu när det är sommar och en massa annat ska göras.
Men jag har i alla fall flyttat in bilen i garaget så att det blir lättare att arbeta med passagerarsidan.

Men här är en bild på nuvarande status:

Det jag håller på med just nu är att passa in passagerardörren, när den är någorlunda inpassad så kan jag slutdra vindrutan och efter det montera instrumentbrädan.

Varvräknare

I dag konverterade jag varvräknaren till minus-jord och slutmonterade instrumentbrädan.


Vrid loss kromringen.


Skruva loss givarkabeln (denna ska sedan matas åt andra hållet).


Lossa de två skruvarna som håller fast mätaren i skalet.


Dessa två anslutningar ska kastas om (bilden visar plusjordad).


Nu är den konverterad till minusjord. Dvs. den gröna sladden och motståndet har bytt anslutning.


För att testa det hela så kan man mata mätaren med 12V (minus till kåpan och plus till anslutningsstiftet). Sedan tar man en batteriladdare och kör ström genom givarsladden.
Mätaren reagerar då på den dåligt filtrerade spänningen som håller 100Hz och då ska ge 3000 varv.


Genom att skruva på potentiometern på baksidan kan man sedan kalibrera mätaren.


Efter montering så kopplade jag samman alla instrument till en gemensam jordning (bara för att bättra på den dåliga jordning som finns).
Jag målade inte baksidan svart, tänkte att den ljusa färgen gör det lite lättare och ljusare om man någon gång behöver hänga i knävecken och rota bakom panelen.


Färdiga resultatet, nu saknas bara brytaren till overdriven.

Bromsar

I dag så fylde och luftade jag bromsystemet.


Använder DOT5 (Silikon) för att slippa rost och att inte behöva byta.
Nackdelen kan vara att den käns lite svampigare.


Luftade systemet med denna som man kopplar till däcket, sedan är det bara att i lung och ro lufta.

Dessutom fungerar detta bättre just för DOT5, då silikonen har en tendens att bubbla sig lite om man luftar på vanligt vis.

Har kört med DOT5 i GT’n i många år och är mycket nä

Lackning av instrumentbräda

I dag var det upp tidigt för att lacka instrumentbrädan.

Lackade den i två omgångar med ca 10 minuters mellanrum.
Lackade i ett uppvärmt rum som var ca 30 grader.
Sprutade ett antal lager i olika riktning för att få så jämn täckning och så tjockt som möjligt.

Sedan in i bastun för att baka (fick tipset av Janne, så nu har jag också en basturökt bräda).


Efter knappt en timme började färgen att skrynkla sig.


Efter drygt en timme så var den klar.


Lite svårt att fotografera med blixt.


Utan blixt.

Resultatet blev riktigt jämt och bra, lite dåligt med skrynklor på underkanten men så ser de ju ut original också, och det syns ju inte.