Renovering av kompressor till Jaguarens luftfjädring

Jaguaren har nu varnat för fel på luftfjädringen i över ett år.
Dock inte hela tiden utan bara när det är kallt och fuktigt.

Då det bara har varit en varning och det lät som att det kunde bli dyrt så har jag avvaktat. Men så hittade jag detta:
http://bagpipingandy.com/
Ett reparationskitt där man bara byter kolvringen i kompressorn.

Inte speciellt dyrt så det var inget att förlora.

Så när bilen ändå var inne för service passade jag på att be dem ta bort kompressorn åt mig. (ja, jag vet men jag orkade inte ta bort den själv, inte nu denna årstid).

IMG_1196

IMG_1198

Lossade två skruvar och öppnade den, och där är kolven med kolvringen.

IMG_1199
Bort med den gamla (som jag inte tycke var speciellt sliten, men lite snedsliten) och dit med den nya.

Och tjoho! nu fungerar den som den ska, har varit ute på ett antal resor i olika kalla väder och inget problem.

Samma kompressor används tydligen av ett antal olika bilfabrikat.

 

En snöig tur upp till Janne i Gävle

I helgen blev det en tur upp till Janne i Gävle.

Dels för att koppla in några kabelkontakter i hans MG-TF (för att enklare kunna ta i/ur motorn).

IMG_1194

Kontakterna är damtätade flerpoliga kontakter från:
http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/connectors/multiconnectors.php

Tror att även Biltema har liknande kontakter men inte med så många poler.

Sedan blev det vidare färd norr ut i snöyran för att fortsätta med Jannes MGB V8’a, där vi rev ner hela nya elsystemet, med planen att minimera mängden synlig kabel i motorrummet.

20131207_135156
20131207_135213

Det kan nog bli rätt snyggt, men mycket trassel blev det…