Olika typer av stolar i MGB

Här kommer en lite jämförelse av de olika stolar som har suttit i MGB genom åren.

När jag beställde skum till mina stolar så ville jag ju ha det ”gamla” utseendet men med nackstöd, så därför försökte jag bli klok på vilka skum som passar till vilka stolar.

IMG_2349
Till vänster: stolarna som användes mellan 1962 och 1968 (dessa följde med Roadstern). Dessa har inga nackstöd, ingen låsning av ryggstödet och justeringen av vinken görs med två ställskruvar i underkant.
Skummen till dessa passar bara dessa stolar.

Till höger: stolarna som användes bara 1969 (har fått låna denna från Jan-Erik).
Dessa finns både med och utan nackstöd, då bara på USA-marknaden och dessa nackstöd hade två pelare som antagligen gick i de något grövre rören i ryggstödet.
Ryggstödet är låsbart med spak och justerbart med spak.
Sittdynans skum passar även de nyare stolarna efter 1969 men inte före 1968.
Ryggstödets skum passar bara denna stol då ryggstödet är något bredare än de efter 1969 och de har uttag för låsningsspaken så de passar inte till stolarna före 1968.

IMG_2354
Detta är passagerarstolen 1962-1968.

IMG_2355
Detta är förarstolen 1969.

IMG_2344
Här har vi en jämförelse mellan de nyare stolarna.
Till vänster: Stolen som användes mellan 1970-1980 (denna från min skrotbil 1977).
De har nackstöd. Det finns olika utseende på både rygg och sitt -skum, men alla passar på alla stolar mellan 1970 och 1980. Sittskummen passar även stolen från 1969.

Och till höger: stolen från 1969 (se ovan).

IMG_2347
Detta är förarstolen som användes mellan 1970-1980.

IMG_2348
Detta är förarstolen som användes 1969, (se ovan).

Skenorna sitter på samma ställe på alla stolar så det går bra att sätta vilken stol som helst i vilken MGB som helst.

 

Demontering av stolar

I dag demonterade jag ena stolen från roadstern.

Började med att ta ett par referensfotografier så att jag har något att jämföra med sedan, så att sitthöjden inte blir för hög.

IMG_5732 IMG_5733
Det är ju precis att jag ser genom vindrutan så de nya stolarna får inte bli högre/tjockare.

Stolarna i Roadstern kommer från den svarta reservdelsbilen som var en 77’a, men det var inte originalstolar i den.
IMG_2301

Prislappen satt kvar!
IMG_2343

IMG_2304
Sistens gumminät var rätt slappt så i princip satt man nästan på golvet.

IMG_2319
Skummen ser inte snygga ut men var helt ok och inte nersuttna.

IMG_2332
Samma sak med ryggstöden, skummen ok men jag ska byta till mer skålade ryggskumm.

IMG_2335
Dessa små pappbitar har jag inte sett i någon katalog, de sitter på bägge sidorna av ryggstöden, och siter fast med var sin skruv.

IMG_2342
I bland vid vissa motorvarv har jag hört något som skramlar och vibrerar utan att komma på vart ifrån ljudet har kommit. Nu vet jag att det är fjädern inne i ryggstödet.

IMG_2356
Knölade in lite skumplast runt fjäder så kanske det blir tyst.

 

Prototyp 2 till stolar

I dag provade jag att påbörja prototyp 2 av klädsel till stolarna. Denna gång i konstläder och med ”backing” på baksidan.

IMG_2297
Skar till ”backingen” till sitsen.

IMG_2298
(Ja, jag vet, det är inte rätt färg, men man tager vad man haver).

IMG_2299

Blev mycket bättre än tygvarianten men det är precis PFAFF’en klarar av 4 lager konstläder och två lager 10mm backing.

Nästa steg blir att sy dit sidorna, sedan blir det lite prov på riktigt skinn.

Renovering bakre stötdämpare MGB del 2

I dag när jag skulle renovera den andra stötdämparen så blev jag varse att det finns olika typer av dämpare med olika dimension på packboxen.

IMG_2294
Den till vänster har en: 7/8 x 1.1/4 x 1/4 tum, dvs. Axeln är 7/8 tum = 22.22 mm, Ytterdiametern är 1.1/4 tum = 31,75 mm och tjockleken är 1/4 tum = 6,35 mm.

Den till höger har en: 7/8 x 1.3/8 x 1/4 tum, dvs.  Axeln är 7/8 tum = 22.22 mm, Ytterdiametern är 1.1/4 tum = 34,93 mm och tjockleken är 1/4 tum = 6,35 mm.

Naturligtvis hade jag beställt en bunt av den lilla varianten, så det fick bli en ny beställning för att komma vidare.

Renovering bakre stötdämpare MGB

Jag har ju vid flera tidigare tillfällen renoverat stötdämpare till MGB, dessa renoveringar har dock varit av mer ”kosmetiskt” typ.

Jag har då valt ut några dämpare som inte läcker och gjort rent, bytt olja, gjort en ny gummipackning till locket och målat. Det har fungerat lite olika bra. Dämparna har fungerat bra men efter lite olika lång tid har de börjat läcka i axeltätningen.

Så nu har jag gjort en mer genomgående renovering av dessa Armstrong dämpare.

För att kunna byta axeltätningen måste axeln pressas ut och för att kunna göra det så måste tätningslocket på baksidan tas bort.
Innan detta tas locket bort och dämparen töms på olja.
IMG_2290

Det är inte mycket utrymme bakom tätningslocket till axeln (bara ca. 0,5 mm) så jag vågade inte borra hål i locket med ett vanligt borr.

Därför köpte jag denna svetspunktsborr på Biltema.IMG_2265

Med denna kunde jag borra ett hål utan att skada axeln men ändå så stort att jag kunde bända ut locket (efter ett tag) med en skruvmejsel utan att skada kanterna, som är i aluminium.
IMG_2268
(Den lilla plåtbrickan är det som blev kvar efter borrningen med svetspunktsborret).

Innan man tar i sär dämparen är det bra att mäta spelet mellan hus och arm (så man vet hur långt man senare ska trycka ihop den).IMG_2272

Märkte även upp axelns läge på splines’en.IMG_2274

Så in i pressen med lämplig hylsa och några distansbultar.IMG_2276

Så var axeln ute.
Ta inte ut kolvarna, de är inte lätta att sätta tillbaka med sina tätningar (som fjädrar ut).IMG_2277

Den gamla axeltätningen består av en solid gummiring och ett metallock.
Denna gummiring blir med åren hård och tätar dåligt.IMG_2278

Rent och fint.
IMG_2279

Här är den nya tätningen (som jag hittade på eBay).IMG_2280

Nya tätningen på plats. (tror inte det finns någon anledning att sätta tillbaka metallbrickan).
IMG_2282

Sedan är det bara att pressa ihop till rätt läge.IMG_2283

IMG_2284

Som ny tätning på baksidan hittade jag 1-tumms frostpluggar på eBay.
Den gamla gummitätningen bakom locket var ok men jag la även dit lite extra tätning.IMG_2287

Locket på plats och tillplattat.
IMG_2290

Sedan är det bara att fylla på olja, pumpa ett antal gånger så att oljan går ner i cylindrarna och fylla på mer olja. Jag använder vanlig SAE20.
IMG_2292

Sist men inte minst lite ny färg.
IMG_2293

Det ska väl nämnas att jag innan renoveringen har valt dämpare som efter rensköljning och oljebyte har känts jämna och bra i sin funktion. Dessutom inget glapp i själva axeln.

Nu får vi hoppas att dessa håller i många år innan de börjar läcka på nytt.

Prototyp till stolar

Nu har jag sytt en första prototyp av tyg till de nya stolarna som ska sitta i Roadstern.

???????????????????????????????
Lite för stor kanske (det är ingen ”backing” på baksidan) men för att vara ett första försök så är det inte så tokigt, speciellt då jag inte hade några mallar att utgå ifrån.
Färgerna är förstås inte de rätta, den ska bli svart med röd pipe.

Har även testat/tränat lite på att sy kanaler i konstläder med ”backing” och det gick rätt bra det med.
IMG_2264

IMG_2263
Nu ska det bli en prototyp 2 i konstläder.

Ska kanske nämna att sist jag sydde så var det i syslöjden dvs. för mer än 40 år sedan.

Symaskinsförsäljare

Hade ju köpt denna Singer för att sy klädsel:IMG_2262
Åkte in till stan för att köpa en pressarfot, så jag skulle kunna sy kederlisten (pipen).

– 1500:- kostar de men jag har en för 500:-, sa försäljaren.
–  Men om du ska sy klädsel så ska du ha en övermatad maskin, jag har precis fått in en.

Och helt plötsligt kom jag hem med en sådan här:
IMG_2255
7500:- kostade den, hur gick det till?

Pressarfoten till Singer’n fick jag helt plötsligt på köpet.