Bakskärm

I går började jag arbetet med att byta bakskärm (eller vad man ska kalla det bakre hörnet av bilen).

IMG_3034Den var rätt rostig och krockskadad.

IMG_3076Baljan bakom var riktigt illa.

IMG_3078Den här satt fast på bilen, trodde bara det var båtar som hade problem med snäckor. Kanske ska måla bilen med giftig bottenfärg (ska fråga Åsa Romson om förslag på bra färg)?

IMG_3080Passformen var inte så jättebra, men med krympmaskinen så gick det att fixa.

IMG_3081Har inte svetsat klart baktill, då jag ska byta hela plåten bak på bilen senare.

IMG_3084Provpassning av den nya baljan.

Det var ett riktigt skitgöra, att ligga under bilen och försöka skära rent. Hur jag ska komma åt att svetsa fast baljan vet jag inte riktigt ännu. Det blir att svetsa på känn.

 

Hjulafton

Hann med lite i garaget i dag också.IMG_3051

IMG_3055Slipade rent den främre täckplåten för att se hur illa/bra den var.

IMG_3056Rosthål på ena sidan.

IMG_3057Hålet för startvevens stöd missformat.

IMG_3058 Gjorde en plåt med ett nerfasat hål.

IMG_3059Ser bättre ut än innan i alla fall.

IMG_3062Med hjälp av krymp och sträck-maskinen går det riktigt bra att göra och justera bitar som annars hade varit nästan omöjliga att göra, så den har verkligen betalat igen sig.

IMG_3061Bockade och sträckte ut denna bit för att få rätt radie på den.

IMG_3065Blev riktigt bra.

IMG_3064Klart, nu saknas bara täckplåtarna på sidan som finns just på ZB men dessa får jag passa in när frontplåten är på plats på bilen.

Grisgöra

I går blev det ”grisgöra”, men det är väl så här i juletid som man ska göra grisgöra.
Hustrun kokar skinkan och jag slipar golv.

Låg under bilen och slipade rent höger golv och svetsade i lite plåt.IMG_3029
IMG_3028Den mesta plåten var ju redan bytt till slätplåt och det behövdes bara bytas lite gammal plåt i kanten. Ser kanske inte så snyggt ut, men det är i alla fall friskt nu.

IMG_3031
Inne i främre höger hjulhus är allt klart nu.

Nu är tröskeln helt fastsatt och alla svetsfogar nerslipade.
Linjerna och gliporna ser helt ok ut.
IMG_3026
IMG_3020
IMG_3021 IMG_3048

IMG_3049
En liten rostlagning kvarstår uppe på skärmen.

Näst på tur är höger bakskärm och hjulhus.
IMG_3034
IMG_3037
IMG_3038

Eller plåten fram.
IMG_3050
IMG_3051
Den i mitten är från en ZA och saknar plåtbitarna på sidan, men annars är det den som är i bäst skick.

Yttre tröskel

Sakta går det framåt. Har haft fullt upp med jobb de sista månaderna och det tar tid att provmontera och justera in tröskel, dörrar och skärm för att få alla springor att se snygga ut.

Har lagt mycket mer tid denna gång på att provmontera, justera och måla alla delar innan man gör något som inte går att backa på. Även om man ibland rycks med i bara farten och ”råkar” svetsa fast något för tidigt.

Nackdelen (eller fördelen beroende på hur man ser det) är att en hel del plåt var bytt på bilen redan innan. Vissa av dessa lagningar var i och för sig bra gjorda men med vanlig slätplåt och ibland var inte skarvarna lagda där de är original. Så jag har hela tiden fått fundera på om jag ska skära bort gamla lagningar eller kompromissa och skarva mot dessa. Där det inte syns t.ex. golvet och hjulhus har jag accepterat dessa lagningar och behållit så mycket som möjligt av dessa medans på dörrar och trösklar har jag skurit bort allt och gjort om från grunden.

IMG_3002
Främre  anslutningen av inre tröskeln mot hjulhuset är fixad och nya fästpunkter ditsatta för stänkplåten som ska sitta inne i hjulhuset.
Denna plåt har jag fått hitta på hur den ska se ut för det fans inga spår av den på någon av mina Magnetter.

IMG_3003

IMG_3004
Tröskeln har nu börjat svetsas fast. Har målat den på insidan (mycket lätt att glömma detta i ivern att få dit saker).

IMG_3005
Har först fixerat den med plåtskruv och börjar sedan med att svetsa fast den i ovankant, så att springorna upp mot dörren blir bra. Sedan får man lösa det så gott det går nertill där det inte syns lika bra.

Inre tröskel…

Det går inte fort, men det är ju hela iden med ett projekt.
Jag måste hela tiden påminna mig om att inte stressa på.
Det är ju själva renoveringen som är det intressanta, även om att laga rost kanske inte är det roligaste.
Men att få till nya plåtbitar och få dessa på plats ger en viss tillfredställese.

Nu är den inre tröskeln på höger sida klar.IMG_2974
Den består av en massa delar och många fick bytas.

IMG_2976
Börjar få snitts på att bocka plåt, och ögonmåttet har blivit bättre.

IMG_2978
Nu ska yttre tröskeln passas in mot dörrar och fästas provisoriskt.
Sedan blir det hjulhusen.