MOWOG och BRITMO

Det flesta har väl sett att det står: MOWOG på många delar till våra Engelska bilar och undrar vad det står för.

Jo, det står för: MO = Morris, WO = Wolseley och G = MG

På Magnetten har jag även hittat en del som är märk med BRITMO.På kopplingspedalen står det BRITMO och på bromspedalen står det MOWOG.

Namnet BRITMO verkar dock inte vara speciellt vanligt, när man letar på nätet så hittar man bara några gamla ringnycklar som är av märket BRITMO.

Motor

I dag öppnade jag en av motorerna till Magnetten.

Det var den lite större 1622 kubikaren som jag köpte för någon månad sedan.När jag innan drog runt den för hand så tyckte jag att det var väldigt dålig kompression i den, men den ser väldigt bra ut.

Dock ser det ut som om den inte varit helt tät i toplockspackningen.

Bara lite ytrost i cylinderloppen och inga vändkanter.

 

Kolvarna är standard, så den är inte borrad.
Ska bli intressant att öppna den helt för att se hur lagren ser ut.

Slavcylinder till koppling

Härom dagen praktiserade jag en mycket effektiv metod för att demontera en 50 år gammal slavcylinder till Magnettens koppling.

Kanske inte den smartaste metoden (skulle det visa sig) men som sagt mycket effektiv.

Kolven satt ju stenhårt fast så jag provade att blåsa tryckluft in i cylindern, men icke.

La den i fotogen några dagar och provade på nytt med tryckluft, men icke.

Nu kom gasen fram, värmde cylindern tills den gamla bromsvätskan kokade och bubblade ut genom slanganslutningen och tog eld.
Det brann som en oljekälla i Texas som har tagit eld.

Ingen rök utan eld brukar man ju säga och mycket rök blev det, stickande och halsretande, ögonen tårades.

Nåväl bäst att passa på när allt är varmt och den gamla bromsvätskan är mjuk, så på med tryckluften igen.

Och PANG så flög kolven tvärs genom verkstan studsade mot väggen och kom tillbaka som en förlupen gevärskula.Inte nog med att kolven for iväg, nej som på den gamla goda medeltiden när man slugande iväg kokande tjära mot de stackars fienderna,
så for även här gammal kletig varm tjärliknande bromsvätska iväg och träffade tak, vägg, saker på vägg etc. allt svartprickigt.

Hittills under mina år som bilrenoverare har jag ännu inte hittat något bra lösningsmedel som kan lösa upp just gammal bromsvätska.

Så det blev till att använda fotogen, brekleen och en massa trasor för att gno runt den svarta kleten tills den till slut nästa var borta.

Men kopplingscylindern var i mycket bra skick och även kolven, så där tjänade jag kanske en tusenlapp…

Kan bara konstatera att det var tur att jag var i verkstaden och inte i garaget, hade ju inte varit lagom roligt med kulhål genom Magnettens kaross och en svartprickig lack.

Växellåda

Härom dagen öppnade jag en av växellådorna som är till Magnetten.

Alla drev ser bra ut.2:ans synk-ring är riktigt dålig och måste bytas.

3:ans synk-ring ser helt ny ut

4:ans synkring ser däremot lite nött ut och ska antagligen bytas när man ändå måste riva lådan.

Uttrampningslagret är helt ner nött.

I Layshaft:en känner man ett litet radiellt glapp och ett större axiellt glapp, så här behövs antagligen nya lager och shims, kanske även en ny axel.

Udda detalj med låsbar växelspak, har dock ingen nyckel till denna.

Garageträff

Den 9/9 ska vi ha en garageträff här hemma, så jag passade på att ta hem en del delar från reservdelsbilen.

Började med att ta bort stötfångarfästena fram för att få loss signalhornen.
Helt otroligt, trots att de ser så rostigt ut och har suttit i 60 år, så lossade alla bultar utan minsta besvär.

Dock fungerade inte signalhornen, de har säkert oxiderat fast och måste öppnas.

Sedan tog jag hem några växellådor, en för MGB och en för Magnette.Får se i vilket skick denna Magnettelåda är, annars så har jag ju en till i reservdelsbilen.

Sist men inte minst, tog jag hem en Magnette-motor, det är i och för sig inte en MG-motor utan en Austin 1500-motor, men jag ska ta de Magnette-unika delarna från den till min 1622-motor.