Rutor

I dag monterade vi fram och bakrutan, fick hjälp av mitt bonusbarnbarn, som jobbar på bilglasfirma.

Det gick hyggligt lätt att dra in rutorna med snöre. Kromlisten är inte originallisten då  det inte gick att få tag på gummilister till den. Och tur var kanske det för plastkromlisten är lättare att hantera (om man nu kan nämna ordet lätt i detta sammanhang).

Även bakrutan är på plats, dock missade de att skicka med plastkromlisten till denna gummilist. Samma sak här, det går inte at få tag på gummilist som passar till metallisten. (Fel av mig, tydligen så går denna list även att använda till metalllisten, men I mitt fall var kromet dåligt på dessa.)

Även de små sidorutorna i bakdörrarna är på plats.

Mer delar

I veckan har det trillat in delar, DHL kom med en ny topp, lager etc. Posten med nya kolvar. Själv var jag både i Oskarshamn och Kalmar och hämtade delar.

Så nu är det fullt i ladorna (som man brukar säga).

1622-motorn ligger ju och väntar på nya delar.

Nya kolvar till 1622.

Ny blyfri 1800-top till 1622-motorn.

Och så en ny framruta till Magnetten.

Nya beställningar är på gång med gummilister till rutorna och några saker jag glömde till motorn.

Renovering av växellåda

Under de senaste dagarna har jag monterat ihop växellådan med nya delar.

Först bytte jag ut 2’ans synkring, som var väldigt sliten (den slits rätt fort på dessa lådor).

Här är den på plats och dreven som satt i vägen är återmonterade, dessa drev hålls fast av en liten fjäderbelastad sprint (som flög ut när jag skulle lossa dem, som tur hittade jag den på golvet).

Bottenstockens axel (layshaft), den övre är den gamla som hade nötts rejält. Den undre är en ny från MOSS som är bättre härdad och ska förhoppningsvis hålla lite längre.

 

Lagren till bottenstocken är lösa nållager, den vänstra är ny från MOSS (eller ny och ny, MOSS kom över ett gammalt lager med dessa), det till höger är det gamla lagret, man kan se att rullarna har skadats.

Vissa säljer nya nållager som inte är lösa rullar, men dessa har färre rullar och håller inte alls lika bra som dessa. Om jag har fattat rätt så är egentligen problemet att den gamla axeln inte var så bra härdad, och många ersättningsaxlar var riktigt dåligt härdade.

För att montera de nya lagren så ska man inte ta ur dem ur sin transporthållare, utan man viker bara upp ena kanten och trycker sedan ur lagret över axeln och in i drevet, väl på plats håller sidoringarna fast nålarna.

Även nållagret i ingående axel var skadade, dock var axeln ok där.
Dessa är riktigt luriga att montera, 18 stycken lösa nålar, men med mycket fett så höll de sig på plats medan jag monterade utgående axel.

Bytte även synk-ringarna för 3’an och 4’an, men dessa var väldigt lite slitna och hade nog inte behövts bytas (den nya till vänster).

Här är hela utgående axel klar för montering, och ska alltså mötas med de 18 lösa nålarna i ingående axel. Man får ta det lugnt och inte darra på handen.

Succé! ingående, utgående och bottenstock på plats igen! Botenstocken fick även en ny tryckbricka på högersida för att få ner det axiella glappet.

Här är även backdreven på plats.

Nu ska växelförarna in i lådan.

Och här är de på plats.

Så, nu är den ihop igen, mindre glapp, känns bra och är lätt att växla.

Nu ska bara växellådsbalken monteras och slavcylindern renoveras.