Oljepump

I dag öppnade jag en av Magnette-motorerna, egentligen är det inte en original Magnette motor utan en ombyggd Wolseley 1500 motor, med Magnettens oljepump och oljesump.

Det som ska tas från den är: oljepump, pickup och sump.

Här är oljepumpen med det lite speciella locket. En av skruvarna till locket hade lossnat och saknades!

Pickupen (som är samma som på MGA) sitter framtill på motorn dvs. framför framvagnsbalken. De som monterat den hade glömt att bock låsblecket till skruvarna som håller pickupen.

Och Magnettens speciella oljesump, full med gammal oljegegga, och den saknade skruven till pumpens lock!

Nu är det dags för montering av oljepumpen som blir en blandning av bägge pumparna.

Magnettens oljepumpslock är tjockare vid en av infästningarna så därför behöver en av pinnbultarna vara längre.

Rotorn från Magnetten (till höger) har bara fyra vingar, medans den till vänster (från 1622 motorn) har fem, i övrigt är de lika så det blir den nyare med fem vingar som används. Jag antar att den pumpar mer olja.

Och även yttre rotorn är förstås olika, den till höger från 1622 och den till vänster från Magnetten. Så det blir den vänstra som används.

Själva pumphuset är identiskt, med ett undantag, gängorna till lockets skruvar är UNC i det nyare huset från 1622’an medans Magnettens hus var UNF. Så jag tog huset från 1622’an (så rotorerna känner sig som hemma), den var dessutom i något bättre skick.

Nu är locket på, detta lock kräver två lika långa skruv, medans det nyare locket som används av t.ex. MGB har två olika långa skruv.

Så är även pickuppen på plats.

Nu återstår sumpen, men den har några bulor som måste slås ut först och även ett litet hål som måste svetsas.

Motor

I dag började jag bygga ihop motorn till Magnetten.

Jag utgick från den Austin 1622 motor jag fick tag på och planen är att uppgraderar den till samma specifikation som MGA MkII 1622 hade.

Dvs. några saker byts ut.

Ny topp med större ventiler och som klarar blyfritt, detta är samma som en tidig MGB 1800 topp.

MGA MkII 1622 kolvar, med högre kompression (de är helt platta upptill, medans de andra var skålade).

En MGB standard kamaxel med samma specifikation som MGA MkII, dvs. högre lyft.

MGB oljetrycksfjäder som ger högre oljetryck.

De nyare kamföljarna som är kortare och lättare och längre stötstänger.

För att inte de större ventilerna ska slå i cylinderkanten fräste jag ut s.k. ”ögonbryn”. Detta gjorde jag med en vanligt överhandsfräs med en slipsten. Sedan provmonterade jag toppen med lite modellera i mellan för att se hur ventilavtrycken blev.

Här är blocket redo för vevaxeln.


Vevaxeln på plats.

Nya kolvarna på plats.

Topplockspackning på plats och nya pinnbultar.

Toppen monterad och allt går runt, tjoho! 🙂

Batteri

Efter väldigt mycket letande efter ett batteri som passar till batterihyllan i Magnetten, hittade jag äntligen ett. Det fanns till och med hemma hos Batterilagret i Linköping. Så det blev en tur till Linköping i denna vinters första snöoväder.

Det blev ett amerikanskt veteranbatteri av fabrikat Deka, ett av få som är avlångt, smalt och inte så brett som dagens batterier, så detta ligger perfekt på hyllan mot gummi distanserna på baksidan.

Till vänster om batteriet sitter huvudbrytaren som är nåbar inifrån.