Provstart!

I dag blev det provstart.

Egentligen provade jag i går, men fick inte igång bilen.
Efter en del kliande i huvudet så konstaterade jag att fördelaren satt ett halvt varv fel, trots att jag hade dubbelkollat innan, men det första man blir blind på är ögonen.

Så i förmidags plockade jag ut fördelaren och flyttade drevet ett halvt varv.
Sedan en grov inställning av förgasare och tändning.

Den startade på första försöket!

Första provturen!

Lite rassel från avgasröret som slår emot något.

Mer träarbete

Jag har även under de senaste dagarna fortsatt med träarbetet.

Har efter mycket om och men fått tag på faner, dock inte valnötsrot utan almrot (den är dock väldigt mörk så jag undrar om det ändå inte är valnöt).

Så här såg dörröverliggarna ut.

Och här har alla delar (utom handskfacket) fått ny faner.

Här har de fått första lagret med grundlack, nu återstår bara ca. 15 lager till…

Diverse jobb

De senaste veckorna har det blivit lite blandade småjobb på Magnetten.

Dels så har rattnavet med tuta och blinkers blivit renoverat med ny el och monterat, inkopplat och testat. Tut, tut sa Magnetten.

Rattnavet

Plockade isär innertaket och gjorde rent spännbågarna och målade dessa.

Sedan har en del kromdetaljer skickats iväg för omkromning, får se hur lång tid det tar innan detta kommer tillbaka och till vilket pris.

Det är bl.a. 4 av listerna som var trasiga på baksidan som jag fick hårdlöda och  ett av dörrhandtagen som inte gick att fåt tag på som nytt.

Sedan har jag bråkat med en läckande bromscylinder bak, fick nya packningar, men dessa passade inte de nya bromscylindrarna. Så då fick jag en helt ny bromscylinder (MGOC är riktigt bra, inget tjafs och inget porto).

Efter detta så läckte det ändå, men nu ur en banjobult.

Dessa är ganska ovanliga, det är nog bara Magnetten och TD-TF som använder dessa, och de enda som har dessa verkar vara NTG, så det blev en ny därifrån. Även luftningsnippeln har en annan gänga.

Men nu är alla bromsar täta och luftade och de känns riktigt bra.

Provade även idag att fylla på bensin och starta bensinpumpen för att se om allt var tätt, det var det inte!Dels läcker det från banjokopplingarna, kanske dåliga fiberbrickor eller så ska dessa ligga i blöt innan montering?

Sedan läcker det vid utgående koppling på den nya bensinpumpen.

Vet inte hur mycket man törs dra, eller om man kan täta gängorna med något.