I tisdags gjorde vi en kulturgärning och åkte ut till Skärblacka för att hämta Ingmaries 97-åriga morbror, för en kul-tur in till Norrköping och hälsa på Ingmaries mamma.
Vi tog Magnetten och morbrodern var glad för denna tur och drömde sig tillbaka när han körde sin gamla Glas i 170 km/h på fri fart vägarna.
Allt väl, på vägen hem tappade dock Magnetten orken på E4’an och dog vid avfarten till Skärblacka.
Inget liv i bilen!
Som tur var så hade Ingmarie sin bil, så det blev omlastning av morbror och jag satt kvar och kliade mig i huvudet.
Efter ett tag gick den dock igång igen ? och jag tänkte bra, då passar jag på att åka bort till macken (ca. 300 m), men kom bara nästan fram till infarten och nu stod jag mitt i vägen i en uppförsbacke.
Knallade bort till macken och köpte lite bensin (då jag var lite osäker på om det var tillräckligt i tanken), men det hjälpte inte.
Efter ett tag gick den igång, men ingen ork för att ta sig uppför backen.
Det hela slutade med bogsering hem. Väl hemma startade den fint och jag kunde köra in i garaget!
Tämligen svårt at felsöka då den gick igen.
Vad är nu detta? ånglås, problem med bensinpumpen eller tändningen?
Detta skedde på en av sommarens varmaste dagar (i alla fall av de som vi hade kört med Magnetten).
Lät det jävlas över och struntade i bilen.
Fortsatte i går. Den gick igång men gick inte rent och efter ett tag dog den totalt.
Jättebra, nu går det att felsöka.
Bensinpumpen tickade fint, soppa i bränslefiltret, men jag bytte det i alla fall. Det var lite skräp i det men inte täppt.
Koppade på varvtalsmätaren och den gav inget utslag!
Bra, kollade brytarspetsarna, inget fel.
Ohm-mätte tändspolen, mycket hög resistans i primärlindningen (den ska ju vara 2-3 ohm)!
Bort med spolen, och den läckte olja och nu var det totalt avbrott i primärlindningen. Detta var en ny spole som har varit med i några hundra mil nu.
Dit med en gammal (antagligen 50 år) Lucas-spole, och bilen går som en klocka igen. Nya Kina-prylar håller tydligen ingen vidare kvalité.