Som alltid med nya delar så är passformen inte den bästa, och det verkar som om kvalitet och passform har blivit ännu sämre med tiden.
Som t.ex. att montera nya hjullager på nya spindelaxlar. Axlarna var bara grovt svarvade och hjullagrena passade inte, efter en hel del putsande med 400-800-papper så funkar det, men om man inte vet om det och bara försöker pressa dit dem, då blir det inte så kul.

Köpte ett kitt (Lucas) med nya lycktpottor och nya lycktinsatser, och då antar man ju att de ska passa i varandra.
Men lycktinsatserna sitter inte fast utan de glappar flera millimeter.

Man kan trycka in dem flera millimeter.

Själva uttagen där lycktinsatsen ska vila är nertryck i kanterna efter pressningen och därför kläms inte lycktan fast. Det gick att böja ut kanterna och då funkar det.


Knäppfästet i pottan som ska hålla fast kromringen, är för stor eller för stark så den trycker ner de gamla ringarna så den inte sitter centrerade.

Ok, då köpte jag nya ringar, men de passar bara något bättre…
Så då köpte jag lösa skruvfästen till pottorna för att kunna skruva fast de gamla ringarna.


Så nu siter ringarna bra och det ser snyggt ut. Det slutade med att jag använde de gamla ringarna. (de passade bäst) och dessutom är de lite annorlunda än de ”vanliga” (som sitter på MGB) som jag trodde det skulle vara. De som ska vara på Midgeten är samma som på en hundkojja och är lite bredare och har en mer lutande utsida.

Nästa exempel, stöden i bak för kofångaren.
De gamla var rostiga och skruvfästena var urborrade, tänkte det går ju att laga, men nya kostar ju bara någon hundring, så jag beställde nya.
Men de är kortare/mindre, de passar ju inuti de gamla. Blev osäker på om det ska vara andra fästen på denna tidiga modell av Midget, men hittar inget om det.

Skruvar man fast dem i golvet når de inte ut till bakre plåten, det fattas nästan 10mm.

Så, jag får funder på vad som ska göras. Det kan ju vara så att bilen är tillbucklad och att det är därför de inte passar, men jag tror inte det.
Troligtvis skär jag upp dem och svetsar in en plåtremsa, så de blir lite längre.
Så den som tror att det bara är att köpa nya delar och skruva dit blir nog rejält besviken.
Och en sak till:
Vet inte om det syns på bilden. Men på de nya hjulnaven sitter alla bultar som ska hålla hjulet snett! De är snett inpressade. Ska se om det går att trycka till dem med pressen eller om de dras på plats när man drar hjulmuttrarna.
