Demontering framvagn

Dagens arbete blev att demontera resterna av framvagnen.

Men först polerade jag spindelaxeln och sedan pressade in de nya hjulagrena i hjulnaven. Passar bra nu 🙂

Sedan bort med styrväxeln.

Lossa bromsledning.

Lossa övre infästningen (bilen står på pallbockar under bärarmarna och det blir inte dramatiskt när fjädern släpper).

Bara att lossa under bärarmen från karossen.

Hjulhusstädat.

Dämparna känns helt ok.

Tomt i rutan.

Passform eller snarare avsaknad av den.

Som alltid med nya delar så är passformen inte den bästa, och det verkar som om kvalitet och passform har blivit ännu sämre med tiden.

Som t.ex. att montera nya hjullager på nya spindelaxlar. Axlarna var bara grovt svarvade och hjullagrena passade inte, efter en hel del putsande med 400-800-papper så funkar det, men om man inte vet om det och bara försöker pressa dit dem, då blir det inte så kul.

 

Köpte ett kitt (Lucas) med nya lycktpottor och nya lycktinsatser, och då antar man ju att de ska passa i varandra.

Men lycktinsatserna sitter inte fast utan de glappar flera millimeter.

Man kan trycka in dem flera millimeter.

 

Själva uttagen där lycktinsatsen ska vila är nertryck i kanterna efter pressningen och därför kläms inte lycktan fast. Det gick att böja ut kanterna och då funkar det.

Knäppfästet i pottan som ska hålla fast kromringen, är för stor eller för stark så den trycker ner de gamla ringarna så den inte sitter centrerade.

Ok, då köpte jag nya ringar, men de passar bara något bättre…

Så då köpte jag lösa skruvfästen till pottorna för att kunna skruva fast de gamla ringarna.

Så nu siter ringarna bra och det ser snyggt ut. Det slutade med att jag använde de gamla ringarna. (de passade bäst) och dessutom är de lite annorlunda än de ”vanliga” (som sitter på MGB) som jag trodde det skulle vara. De som ska vara på Midgeten är samma som på en hundkojja och är lite bredare och har en mer lutande utsida.

Nästa exempel, stöden i bak för kofångaren.

De gamla var rostiga och skruvfästena var urborrade, tänkte det går ju att laga, men nya kostar ju bara någon hundring, så jag beställde nya.

Men de är kortare/mindre, de passar ju inuti de gamla. Blev osäker på om det ska vara andra fästen på denna tidiga modell av Midget, men hittar inget om det.

Skruvar man fast dem i golvet når de inte ut till bakre plåten, det fattas nästan 10mm.

Så, jag får funder på vad som ska göras. Det kan ju vara så att bilen är tillbucklad och att det är därför de inte passar, men jag tror inte det.

Troligtvis skär jag upp dem och svetsar in en plåtremsa, så de blir lite längre.

Så den som tror att det bara är att köpa nya delar och skruva dit blir nog rejält besviken.

Och en sak till:

Vet inte om det syns på bilden. Men på de nya hjulnaven sitter alla bultar som ska hålla hjulet snett! De är snett inpressade. Ska se om det går att trycka till dem med pressen eller om de dras på plats när man drar hjulmuttrarna.

Fler delar

Härom dagen kom ett nytt paket med delar.

Denna gång från MOSS i Paris (de hade en rabattkampanj), lite dyrare men inga problem med tullen.

Stag till kofångarfästena i bak.

Sköldar och hjullager till frambromskonverteringen.

Och nya bärarmar för att kunna montera krängningshämmare.

 

Bakdel

Idag blev det att ta itu med den rostiga nederdelen av bakkanten.

Skar ut det rostiga, dels ytterplåten och lite av bagagegolvet.

Den var delvis svetslagad och sedan överspacklad.

Nya ytterdelen punksvetsad.

Nu ska golvbiten bockas till och passas in.

Inte kul att ligga på golvet och TIG-svetsa, det ska bli skönt att få upp karossen i vaggan så fort detta och lite i fram är fixat.

 

Motor ur

Idag var det dags att lyfta ur motorn.

Ändrade taktik lite. Demonterade rattstången, då den går över motorfästet.

Då blir det enklare att lyfta motorn och rattstången skulle ju bort i alla fall.

Så istället för att lossa motorn från motorkuddarna, så lossade jag hela fästet från ramen. Men först alltså rattstången.

Men för att få bort rattstången måste ratten och instrumentbrädan bort.

Bilden ser lite disig ut beroende på att jag fick värma några av bultarna som höll fast instrumentbrädan. (Hoppas den inte fick en allt för traumatisk upplevelse, då det fanns lite stoppning kvar som brann friskt med mycket fin och stickande rök).

Ett stycket förkolnad instrumentbräda.

Och så rattstången, som jag fick skära bort rattlåset första dagen vi fick hem bilen, för att kunna styra in den i garaget. (Det hade antagligen inte överlevt hettan från branden och gått i baklås).

 

Så, nu är det gott om plats runt motorfästet och huven är demonterad.

Det gick väldigt enkelt att lyfta ur motorn, växellådan gled lätt ut ut kardantunneln och med motorlyftoket var det enkelt att balansera ut hela ekipaget.

Som alltid, är det Ingmarie som sköter själva motorlyftet.

Tomt och välsmort i kardantunneln, ingen risk för rost där.

Nu är det inte mycket kvar att plocka bort på karossen.

Nu ska jag bara hitta någon stans att placera denna i väntan på genomgång.

 

Div. demontering

Sedan fortsatte dagen med lite diverse demontering för att kunna lyfta ur motorn.

Började med att tömma olja ur motor, växellåda och bakaxel (de såg rätt ok ut).

Kopplade loss kardanaxeln.

Sedan Tömma ur en hel del bensin ur tanken.

Efter att tanken var borta gick det att dra ut kardanaxeln bakåt.

Sedan bort med förgasarna.

Och nu kommer man åt skarven mellan grenrör och avgasrör.

Sedan sitter avgasröret på ett fäste i växellådan.

Och så var det bara att ta bort avgasröret (inte mycket grövre än ett sugrör).

Sedan bort med växelspak och fästena till växellådan.

Nu återstår bara motorfästena och att ta bort huven.