Demontering bakaxel

De senaste dagarna har ja lite då och då plockat loss lite från bakvagnen, och nu är allt borta. En hel del av underedsmassan är också bortskrapad.

Förvånansvärt gick det att lossa merparten av alla skruvar, några behövde hettas upp och några gick av. Bara en som trilskades riktigt och fick till slut såga av den.

Bakaxel, fjädrar och dämpare.

Bakfjädrarna är nog ok.

Infästningarna för bakfjädrarna är helt slut, de har lappats och lagats lite tidigare, men inte ordentligt.

Flera musbon inne i håligheterna.

Så här blir det att bygga upp allt från grunden.

Framvagnsdetaljer har blivit lite rengjorda.

Hugo ger tummen upp och tycker att farfar gör ett toppenjobb.
Han tyckte att han kunde sätta sig snällt och titta på när jag gjorde klart bilen, (I wish).

Och så tar han kameran och tar ett foto av farfar.

Andra karossbocken klar

I dag fick jag klar den andra karossbocken.

Gjorde en modifiering till. ”Flyttade” hålet för sprinten så att det sitter rakt upp. Ingen av motorbockarna hade hålet rakt upp, vilket störde mig. Sedan borrade jag även rakt igenom röret så att jag kan ha en lång sprint som låser i två punkter.

Nu återstår själva fästet mot karossen där bak. Och någon form av balk som håller ihop bägge bockarna under bilen.

Framvagnstätningar

Hade inte tålamod att vänta på att MGOC skulle skicka rätt korktätningar. Så jag provade att skära ut egna med lasern. Papperspackningar går ju jättebra att skära i kork gick inte så bra. Även om man körde med max effekt eller i flera pass, så brände man korken bara. Kanske finns en anledning till att man gör grytunderlägg i kork.

Dock kunde jag bränna ett spår som man sedan enkelt kunde följa med en skalpell.

Så nu kunde jag montera i hop lite av framvagnen.

Sedan fortsatte jag med vaggan.

Jag fick göra en liten justering som jag hade missat. Den vertikala stolpen lutar ju lite bakåt på motorbocken vilket gör att den roterande axeln inte är helt horisontell. Så jag fick skära upp den och vinkla den lite framåt.  Och nu funkar det. Bara den bakre kvar.

Nytt paket

I går kom ett nytt paket med delar till framvagnen.

Passade på att måla lite delar till framvagnen.

Och tänkte sedan montera ihop vissa delar, bara för att upptäcka att de hade skicka fel typ av korktätningar nertill på styrspindeln. Det ska vara en stor och en liten. De hade skicka 4 små. Undrar om de har problem med ny personal eller vad det är, det är andra gången MGOC skickar fel/missar.

Lite jobbigt när de då sedan skicka rätt sak och man får betala den fasta avgiften till Posten eller DHL en gång till.

Karossnurra

Idag grundade jag front- och bakparti, så att jag kan sätta upp bilen i karossnurran och ha fästpunkterna färdiggrundade nu medans jag kommer åt.

Karossnurran är ett hemmabygge, med två Biltema motorstativ.

Har skarvat på höjden med ca 25cm och brättat dem. Har även bytt till svängbara hjul i bak och satt dit ett par snedstag i sidled. Sprejade även på lite blå färg, så den ser nästa original ut 😉  Den som är på bild nedan är den som ska vara fram i bilen.

Kvar är att fixa den till bakpartiet.

Lite diverse

För någon dag sedan blev det lite mer gjort på Midgeten.
Grundade bakpartiet efter att ha reparerat några rosthål.
Passade även på att grunda gångjärnen till huven och fästena till bakre kofångaren.

Demonterade front och framskärmar för att nu kunna fortsätta med själva karossen.

Passade även på att måla några av delarna från kupén.

Fantastiskt, det trodde man inte, att det skulle gå att rädda ventilationsluckorna. Och att de skulle gå att öppna/stänga igen.

Före:

Efter: