Mer fel på fjäderfästet

Börjar bli lite luttrad nu, så inget förvånar mig längre.

Men när jag provmonterade fästet för radiusarmen så såg jag att det hamar högre upp än tidigare, och högre än hålen i förstärknigsplåten (som sitter på sidan). 🙁

Mäter man på gamla fästet och jämför så sitter skruvhålen ca 5 mm längre upp. Det går nog enklast att fixa genom att flytta hålen på radiusarmsfästet, så det får bli ett senare problem att fixa.

Hur som helst, så passade jag in golvförstärkningsbalken och kontrollerade alla referensmått ytterligare en gång. Allt ser nu ut att sitta på rätt ställe.

Svetsade dit balken.

Och förberedde för att börja svetsa igen det hela. Då tog MIG-tråden slut.

Så, det blir till att fortsätta med detta i morgon.

Modifiering av fjäderfästen

Bara till att fixa till fästena så de passar originalfjädrarna och att fjädern hamnar på rätt ställe.

Facket för fjädern måste göras större, ca 7 cm.

Efter lite pill har jag lyckats kapa ut den gamla avskiljarplåten.

Och även borrat ut punktsvetsarna och skurit upp svetsen för att få bort själva plattan som fixerar fjädern , så att den kan skjutas framåt ca 1 cm.

Nu passar fjädern och den hamnar på rätt ställe.

Har svetsat in en ny plåt som avskiljare/förstärkning och preliminärt fäst fast plattan som fixerar fjädern.

Sedan ska ju själva fästpunkten på bilen flyttas utåt 1 cm.

Så kapa bort bulan och svetsa dit en rak plåt.

Sedan kapa upp på rätt ställe. Om jag fattar rätt ska det inte vara en bula  på en Midget Mk1 (den får nog inte heller plats om man har originalfjädern).

Så, nu ser det bättre ut!

Och alla mått stämmer mot hur det var innan.

Glädje byts till besvikelse

Härom dagen kom ett paket med de andra fjäderfästena, tjoho !!! 🙂

Nu, så. så ska det bara vara att börja montera ihop allt…

Nix! 🙁

Till vänster  är den som jag hade SJK1012 (och enligt de som säljer dessa ska den vara till Midget Mk1) och det till höger SJK1011 (det som ska vara till Sprite Mk1). På vissa bilder som jag såg av den vänstra så var det en tydlig skillnad. Och jag trodde denna skulle kunna användas för den tjockare originalfjädern som sitter på min bil.

Men den enda skillnaden på den var att SJK1011 har ditsvetsade muttrar på insidan. I övrigt är facket för fjädern lika trångt, ca 6 cm och en 15-bladsfjäder behöver ca. 7 cm. Dessutom är fjäderfästsplattan även här ca 1 cm längre bakåt.

Så här trodde jag att den skulle se ut, (på de bilderna så ser det ju ut som om facket är större och att fjädermonteringsplattan sitter längre fram)

 

Men, det verkar inte som om dessa görs längre.

Så, om det är någon som vill ha ett par fästen till en Sprite MK1 så finns de till salu för en billig peng.

Satt sedan och googlade ännu mera och hittade till slut en som beskrev att han hade exat samma problem. Tydligen så görs fästena bara med tanke att de ska kunna användas till de nya fjädrarna. Och de nya fjädrarna gör att bilen blir för hög i bak…

Så nu blir det till att kapa ner fästena och fixa till dem.

Bakre stötdämpare

Väntar fortfarande på de andra fästena, men de ska nu vara på väg i alla fall.

Så för att fördriva tiden blev det lite fix med de bakre stötdämparna.

De var rätt väl dränkta i underredsmassa. Dock så var de ändå väldigt korroderade på utsidan.

Blästrade och tömda på 60 år gammal olja som har en väldigt specifik lukt, närmast som koskit.

De gick rätt ryckigt, men efter några ursköljningar och några oljebyten så börjar de kännas riktigt normala igen. Finns ju lite olika råd om olja, många använder en vanlig rak 20W, vilket jag har gjort tidigare och kör med i MGB’n. Känns helt ok. Andra rekommenderar en Hydraulolja med ISO 32-100 (som motsvarar 10W – 30W). Jag valde ISO 46 som enligt en del motsvarar 15-20W. (Den ska tydligen skumma lite mindre? och luktar inte koskit). Så nu blev det så, så får vi se om det blir bra. Känns bra i alla fall.

Satt upp bägge dämparna bredvid varandra för att känna om de kändes någorlunda lika. Vilket de gjorde. Provade även 20W i den ena och ISO46 i den andra och kunde inte känna någon skillnad mellan dem.

Nu till färg. Original var de omålade med armen i svart,  men många utbytesdämpare var tydligen målade, jag har sett dem med blå/turkos metallic/hammarlack. På Midgeten var ena främre dämparen rosa/koppar-färgad. På MGB’n målade jag mina i blå hammarlack, men mot Midgeten’n Ice-blue ser det inte så snyggt ut. Testade att blanda till en rödaktig blandning av hammarlack, som såg ut som Blåbärskräm i filmjölk, Vill inte ens visa bilden här.

Så det blev silver och svart. Vill ha färg på dämparen så den inte korroderar mer än den redan har gjort.

Torpedvägg bakom batteri

Har fortfarande inte fått hem de andra fjäderfästena, så det blev till att fixa plåten bakom batteriet.

Den var ganska fult lappad och ”lagad”, dessutom var den väldigt bucklig.

Förhöjningarna som batteriet vilar mot hade rostat sönder och någon hade lappat över med lite dubbelplåt.

På baksidan sitter en stötta för instrumentbrädan som tillfälligt måste tas bort.

Dessutom finns en hel del ytrost, så det blir ett bra tillfälle att komma åt att fixa det.

Ny plåt.

Plåten till förhöjningarna.

Blev rätt bra.

Plåten färdig, ska bara finkapas.

Bort med den gamla plåten.

På baksidan ser man resterna av de ursprungliga förhöjningarna.

Och försiktigt bort med stöttan.

Nästen helt rentkapat.

På plats, men precis när jag skulle TIG-svetsa den högra kanten så tog gasen slut. Så det blir en tur till Jula i morgon för att byta flaska.

Stöttan blästrad och ditsvetsad, Ska bara komma ihåg att det ska dit 2 plåtremsor för att hålla kablaget på plats bakom instrumentbrädan.

I väntan på andra fjäderfästen

I väntan på de andra fjäderfästena rensade jag bort lite mer av gamla golvet, vill dock inte ta bort riktigt allt ännu innan jag har fått klart fjäderfästet.

Passade även på att svetsa dit några svetsmuttrar på det nya golvet för jordanslutningen och stolsfästen.

Sedan kom jag på att det är bäst att kolla att mina 15-blads fjädrar verkligen är ok, skulle ju vara snopet att upptäcka att de inte duger och sedan få beställa den nyare typen av fjädrar. Men de ser bra ut och ser framförallt lika ut.

Ända felet, en trasig klammer.

Så, jag gjorde en ny.

Sedan passade jag på att snygga till distansbrickorna som ska sitta bakom stötdämparfästet.

De ska svetsas fast i den bakre plåten när allt annat är klart.

Fick svar idag att förhoppningsvis får de in de nya fjäderfästena under veckas, så då kanske jag har dem nästa vecka. Det skiljer mycket i pris mellan olika företag, så det lönar sig att kolla runt och det är inte så at ett och samma ställe har allt billigare. Det är väl det där med gungor och karuseller.

Bekymmer och funderingar

Har klurat och funderat på vad som har blivit fel angående placeringen av fjäderfästet.

Min Midget är ju från maj 1962, en Midget MK1, så jag har ju handlat delar till en sådan, men nja, hel rätt blev det inte.

Här är mätningen före.

Och mätningen efter.

Min teori är att felet i sidled (att fästet hamnar 1 cm längre in mot kardantunneln) beror på att ”BULKHEAD PANEL MS82A” är gjord för 1964 och framåt (de hade ju långa fjädrar och kanske satt längre in). Den säljs dock som att den är till 1958 – 64, så står det på alla som säljer den, utom på ett ställe som dessutom säger att passformen inte är så bra, ”men det är den ända som finns” och  ”att många bara tar delar av den”. Hade ju varit bra om de skrev ut exakt vad som är dålig passform, så hade man inte behövt tvivla på sig själv. Nu när jag vet, är det inget större problem att flytta fäste 1 cm utåt.

Man ser ju även skillnaden om man lägger den bakre panelen över den främre. Den bakre säljs som ”SHUT PLATE, full width SJK108X”. Och på den står det att det är till 1958-64 och det stämmer nog.

Det andra problemet är att själva fjäderfästet även hamnar 1 cm bakåt! Det är ju värre.

Som tur var så har jag ännu inte svetsat fast fjäderfästet, jag tänkte att det kanske är smart att provmontera fjäder in fästet. (ja, jag vet, provmontera, löjligt).

Fjäderfästet är ett ”BOX, Spring hanger SJK1012”. Alla skriver att den är till en Midget MK1.

Men fjäder gick inte att få in i fästet!

Fick börja med att slipa bort stumpen av bulten som håller ihop bladen för att överhuvudtaget få in den.

 

Sedan fick inte själva fästplattan plats,  nu var det sent på kvällen och svordomarna flög i luften, fram med vinkelslipen och fixa problemet.

På plats, men det känns inte rätt, försöka sova på saken…

Började googla och läsa, men hittade inget om detta problem.

Sedan fattar jag vad det är. Min Midget har samma fjädrar som en Sprite MK1 (alltså 1958-1962). Den har 15-blads fjädrar. Och till Sprite MK1 ska det vara ett fjäderfäste av typen SJK1011. Dessa är nu beställda, men har lite leveranstid.

Under tiden har jag fortsatt och googla och läsa i reservdelslistor, men då själva fjäderfästet är en insvetsad del beskrevs den inte i de gamla reservdelslistorna,  bara fjädern finns beskriven i två varianter. Min teori är att beroende på vilken fjäder bilen levererades med så var det också olika fästen (men jag har inte hittat något bevis på detta).

Ser man på min så sitter själva förstärkningsplattan direkt efter sista rillan i golvet (lika dant på Sprite MK1), på senare årsmodeller sitter den 1 cm längre bak. Så det tyder ju också på att denna Midget har samma fästen och fjädrar som en Sprite MK1 och inte som en Midget MK1. Jag skulle tro att dessa egentligen ändrades senare som först under hösten 1962, då man byte bakaxel.

Skulle man fullfölja med de felaktiga fjäderfästena så skulle det nog också medföra andra problem. Då fjädern kommer 1 cm längre bak men Radiusarmen sitter kvar på samma ställe. Det skulle påverka placeringen av bakaxeln. (Undrar om detta även har en påverkan på andra som renoverar Sprite MK1 och sätter den nya fjädern i det gamla fästet som då borde ge att fjädern hamnar 1 cm för lång fram i stället, de får ju problem med höjden).

Så nu väntar jag på nya fästen, £-sedlarna flyger sin kos…

 

Sedan kollade jag på fästena till stötdämparna och Radiusarmen.

Suck…

De är inte vinkelräta. 🙁

 

Det ser kanske inte mycket ut, men när man sedan ska fästa förstärkningsplåt i dessa så multipliceras vinkelfelet från mm till cm.

Det blir ett senare problem, de ska inte svetsas dit på ett tag, och det går kanske att knäcka till dessa. Men det är otroligt, varenda del (som inte är billiga delar) måste anpassas. De enda delar som passar utan anpassning är skruvar och muttrar 🙂