Volvo Zagato

För några dagar sedan när vi hjälpte till att flyttömma en lägenhet så hittade vi en gammal Lektyr från 1971 med en artikel om Volvo Zagato!

Vad är sannolikheten att råka hitta en enda tidning och att just i den hitta denna artikel om bilen som ganska nyligen beskrevs i tidningen Klassiker och nu står uppe i Finspång hos Alucars för en helrenovering.

Garagefix

För någon vecka sedan fick jag ett ryck och målade om i gamla garagedelen. Efter några bilrenoveringar och annat jobb så var väggar och tak rätt skitiga och mörka. Så det blev kritvitt i stället, nu blir man nästan bländad och det nya garaget ser mörkt ut i stället 🙁

Samtidigt så tog vi äntligen tag i det lutande golvet. Garaget är byggt på en tomt som delvis är fylld med schaktmassor och hade sjunkit 2 cm i ena hörnet. Så smältvatten rann alltid mot det hörnet. 

Så, nu lutar golvet åt rätt håll.

Bakaxelutväxling

För några veckor sedan så bytte jag utväxling på Magnettens bakaxel.
Jag bytte från original 1:4.55 till MGB’s 1:3.9 (ca. 16%). Hade sedan tidigare bytt solhjulen till samma typ som passar Magnettens drivaxlar, dvs. färre antal splines än på MGB’n.

Ganska enkelt att byta utväxling, bara att lossa och dra ut drivaxlarna och sedan är det bara att ta ut och skifta diffen.

Provkörningen blev positiv, betydligt lägre motorvarv och mindre ljud inne i bilen vid 90 Km/h, tappade förstås lite kraft i de större uppförsbackarna men ändå acceptabelt.

Nu ska det bara till en växellåda på hastighetsmätaren vajer för att kompensera den ändrade utväxlingen.

Trippmätaren

Förra helgen monterade jag ut hastighetsmätaren ur Magnetten för att ta reda på varför inte trippmätaren fungerade. Normalt så gör man detta genom att ta bort ratten, men eftersom blinkersen sitter i mitten på ratten är det inte så enkelt att ta bort ratten. Så istället blev det till att hänga upp och ner i knävecken som en fällkniv under instrumentbrädan. Missade att fotografera så mycket då jag hade fullt upp med ficklampa och skruvmejslar.

Men här är i alla fall hastighetsmätaren öppnad.

Felet var att axeln som driver trippmätaren dels hade lite ytrost och dels hade fettet stelnat så den inte gick runt. Detta ledde till att plastdrevet hade ”gnagts” sönder.

Bror fick hjälpa mig att fräsa ett nytt drev i plast

Efter ihopmontering fick jag användning för min mikroprocessorbaserade hastighetsmätarrigg.  Den styr en motor som kör en kilometer i olika hastigheter så man kan dels testa trippmätaren och dels kalibrera hastighetsmätaren.