Det har gått sakta framåt och lite då och då har jag fixat vidare med motorn.

Inpressning av nya ventilstyrningar.


Nya, bättre ventiltätningar, (de gamla är i princip o-ringar).

Byte av ventiler och inslipning.

Fyllde förbränningsrummen med bensin för att se om alla ventiler var täta.

Toppen, monterad och ventilerna justerade.

Provkörning med startmotor och efter ett tag fick jag oljetryck.

Kollad kompressionen och provmonterade ventilkåpan.
Nu är motor och växellåda i princip klara för montering i bilen (vill hinna detta innan snön kommer) och sedan fortsätta med fördelare och förgasare.
Kul, ambitiöst, snyggt! Fast vad har det med snön att göra? Tror jag har en oanvänd oljekylare fall du vill ha, ja menar om du inte har nån sån på hyllan. Vem har dom där tätningarna?
J
Ja, det där med snö är bara en grejj som vi här nere i söder snackar om i bland, ni har väl redan en meter eller så.
Tätningarna köpte jag från MGOC.
När jag bytte mitt topplock till 12H 2708 köpte jag sotningssats av MG-center i Kungsbacka och istället för o-ringarna till oljetätningen köpte jag några som ser ut som ett fingerborg i gummi som man trär över styrningarna. Har aldrig haft problem med oljeförbrukning sedan.