Bakaxelutväxling

För några veckor sedan så bytte jag utväxling på Magnettens bakaxel.
Jag bytte från original 1:4.55 till MGB’s 1:3.9 (ca. 16%). Hade sedan tidigare bytt solhjulen till samma typ som passar Magnettens drivaxlar, dvs. färre antal splines än på MGB’n.

Ganska enkelt att byta utväxling, bara att lossa och dra ut drivaxlarna och sedan är det bara att ta ut och skifta diffen.

Provkörningen blev positiv, betydligt lägre motorvarv och mindre ljud inne i bilen vid 90 Km/h, tappade förstås lite kraft i de större uppförsbackarna men ändå acceptabelt.

Nu ska det bara till en växellåda på hastighetsmätaren vajer för att kompensera den ändrade utväxlingen.

4 reaktioner till “Bakaxelutväxling”

    1. Hej Torbjörn.
      Det borde den göra. Jag tror tom. att MGA har samma typ av splines på sina drivaxlar som MGB’n. Om inte så kan du flytta över soldreven från MGA’ns diff till MGB’n.
      /Tomas

  1. Hej!
    Renoverar en MGA där det tyvärr blivit haveri i bakaxelklumpen pinjongen och kåpan behöver bytas. Har du möjligtvis delar. Helst en komplett Diffklump.vore jag mycket tacksam MVH Ingvar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *