Hastighetsmätare

 

I och med att jag har ändrat utväxlingen i bakaxeln från 1:4.55 till 1:3.9 så stämmer ju inte hastighetsmätaren längre. Dessutom så stämde den inte helt innan heller. Så den visade ca. 20% för lite och jag ville gärna att trippmätaren skulle visa rätt. Så det blev till att fixa en liten växellåda på vajern till mätaren.

Bror hjälpte mig att fräsa ut ett hus till själva växellådan. Dreven kommer från Conrad.se. Inkommande drev har 24 kuggar och utgående drev 20 kuggar, bägge dessa är ståldrev med modul 0,5. Mellan dessa sitter ett 20 kuggars plastdrev. Ingående anslutning och axel kommer från en slaktad hastighetsmätare. Utgående anslutning från en slaktad vajer.

Det färdiga huset!

Jag provkörde växellådan med min hastighetsmätarkalibrator och den är i stort sätt tyst.

Dock, så uppstod problem när jag skulle monterade den bak på hastighetsmätaren. Precis bakom mätaren sitter staget för ratten och genom det staget går vajer. Men nu med växellådan så förskjuts inkommande anslutning med några cm.

Så första åtgärden var att fräsa bort så mycket onödigt material som möjligt (gjorde detta själv, därför ser det inte lika snyggt ut som när bror gjorde det).
Nu gick det att rotera växellåda bakom mätaren i olika lägen, men det räckte ändå inte, staget var ändå i vägen.

Så det blev till att montera bort staget och fräsa upp det lite.
Att göra allt detta under instrumentbrädan utan att montera loss allt kräver mycket tålamod, många svordomar och smala händer 🙁

Men nu är allt på plats och jag har hunnit köra en provsväng. Nu stämmer trippmätaren perfekt 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *