Idag var det dags att lyfta ur motorn.
Ändrade taktik lite. Demonterade rattstången, då den går över motorfästet.
Då blir det enklare att lyfta motorn och rattstången skulle ju bort i alla fall.
Så istället för att lossa motorn från motorkuddarna, så lossade jag hela fästet från ramen. Men först alltså rattstången.
Men för att få bort rattstången måste ratten och instrumentbrädan bort.
Bilden ser lite disig ut beroende på att jag fick värma några av bultarna som höll fast instrumentbrädan. (Hoppas den inte fick en allt för traumatisk upplevelse, då det fanns lite stoppning kvar som brann friskt med mycket fin och stickande rök).
Ett stycket förkolnad instrumentbräda.
Och så rattstången, som jag fick skära bort rattlåset första dagen vi fick hem bilen, för att kunna styra in den i garaget. (Det hade antagligen inte överlevt hettan från branden och gått i baklås).
Så, nu är det gott om plats runt motorfästet och huven är demonterad.
Det gick väldigt enkelt att lyfta ur motorn, växellådan gled lätt ut ut kardantunneln och med motorlyftoket var det enkelt att balansera ut hela ekipaget.
Som alltid, är det Ingmarie som sköter själva motorlyftet.
Tomt och välsmort i kardantunneln, ingen risk för rost där.
Nu är det inte mycket kvar att plocka bort på karossen.
Nu ska jag bara hitta någon stans att placera denna i väntan på genomgång.