Motor

I dag började jag bygga ihop motorn till Magnetten.

Jag utgick från den Austin 1622 motor jag fick tag på och planen är att uppgraderar den till samma specifikation som MGA MkII 1622 hade.

Dvs. några saker byts ut.

Ny topp med större ventiler och som klarar blyfritt, detta är samma som en tidig MGB 1800 topp.

MGA MkII 1622 kolvar, med högre kompression (de är helt platta upptill, medans de andra var skålade).

En MGB standard kamaxel med samma specifikation som MGA MkII, dvs. högre lyft.

MGB oljetrycksfjäder som ger högre oljetryck.

De nyare kamföljarna som är kortare och lättare och längre stötstänger.

För att inte de större ventilerna ska slå i cylinderkanten fräste jag ut s.k. ”ögonbryn”. Detta gjorde jag med en vanligt överhandsfräs med en slipsten. Sedan provmonterade jag toppen med lite modellera i mellan för att se hur ventilavtrycken blev.

Här är blocket redo för vevaxeln.


Vevaxeln på plats.

Nya kolvarna på plats.

Topplockspackning på plats och nya pinnbultar.

Toppen monterad och allt går runt, tjoho! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *